سبک تربیت

اهمیت درک صحیح از کار تربیتی

با خودتان بنشیدید و فکر کنید چرا وضعیت کانون‌ها این‌گونه است؟ ضعف‌ مدرسه‌ها در چیست؟ ضعف مسجد و مؤسسه کدام است؟ چرا بچه‌ها از این محافل بیرون می‌روند؟ آسیب‌شناسی کنید و اگر در  جلسات نیازهای‌تان گفته شد و این نیازها را شناختید، بنگرید و ببینید از کجا می‌توان این‌ها را تامین کرد؟ اساتید کجا هستند؟

اهمیت تهیه محتوای تربیتی

مشکل دیگر اینکه ممکن است مربی را پیدا کنیم، ولی محتوا نداریم. مثلاً یک دوره طراحی می‌شود که از این صفحه تا این صفحه را بگوئید. می‌روید داخل حلقه یک روایت می‌گوئید، حالا هر چی شد؛ دو کلام قرآن و بعد هم یک بحث اعتقادی و یک نکته اخلاقی، این می‌شود یک کشکول؛ بچه‌ها را پر از اطلاعات کردیم اما باید کاری کنید که خودشان رساله‌ها را بخوانند. باید ماهی‌گیرشان کنید، نه اینکه ماهی به دستشان بدهید. نه مخاطب‌شناسی، نه نیازسنجی، اصلاً طرف نمی‌داند که چه می‌خواهد. بعضی مجموعه‌ها این‌گونه اداره می‌شود. از برخی می‌پرسیم: به متربیان چه مطالبی می‌گوئید؟ جواب می‌دهند: به مربی‌ها واگذار کردیم؛ حالا او هر چه بخواهد، می‌گوید!

دشمنان روی تک‌تک کارتون‌هایشان فکر کرده‌اند؛ روی دانه دانه بازی‌های رایانه‌ای خودشان فکر کرده‌اند؛ روی فیلم‌ها و… . بچه لباس مرد عنکبوتی پوشیده، می‌گوئیم: چرا؟ جواب می‌دهد: چون دوستش داریم؟  می‌پرسیم چرا؟ جواب می‌دهد، چون منجی است و بقیه را کمک می‌کند! آن‌ها منجی درست کردند، منجی ما مظلوم مانده!

اهمیت توجه به امور فرهنگی

ما رزمنده‌ هستیم، مدرک‌مان برای نان نیست. درست است باید لیسانس گرفت؛ ازدواج کرد وکار کرد ولی این‌ها نباید با کار فرهنگی تضاد پیدا کند. باید در کنار این‌ها کار فرهنگی هم انجام شود. البته خیلی مشکل است اما اگر افرادی مانند باقری، زین‌الدین و خرازی باشند، می‌شود.

در این راه باید آن ‌قدر تلاش کنی و دارای ثمره باشی که دشمن به فکر ترور کردن تو بیفتد. کسی با ما کاری ندارد اما اگر مانند «احمدی‌روشن» شوی، شهیدت می‌کنند. الآن این همه دانشجو، انرژی هسته‌ای می‌خوانند ولی کسی با آن‌ها کاری ندارد، چرا که می‌دانند «احمدی‌روشن» چیز دیگری دارد. اول انقلاب هم خیلی‌ها بودند که شهید نشدند، ولی شهید صدوقی و شهید مطهری را ترور کردند؛ زیرا می‌دانستند که اگر شهید مطهری باقی بماند، چه اتفاقی می‌افتد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.