سبک تربیت

کتاب‌های مناسب را از کتاب‌های نامناسب جدا کنیم!

نه فرصت اندک انسان به او امکان می­دهد که همۀ کتاب­ ها را بخواند و نه همه­ کتاب­ ها این ارزش را دارند که خوانده شوند. بنابرین باید خط‌کش‌هایی در دست داشت که بر اساس آن، کتاب­های مناسب را از نامناسب جدا سازیم و برای مطالعه انتخاب کنیم. البته معیارهای افراد، متناسب با تحصیلات، نیاز و… متفاوت است اما می­توان ملاک­هایی کلی و عمومی را هم درنظر گرفت.

کتاب باید رشد دهنده باشد

کتاب حتی اگر به‌عنوان سرگرمی به‌کار می‌رود باید خواننده خود را رشد دهد؛ یعنی در قبال وقتی‌که از او می‌گیرد، چیزی به او اضافه کند. مثلاً روحیه جوانمردی را تقویت کند یا مهارتی را به او بیاموزد. وقتی از ارزش کتاب‌خوانی سخن گفته می‌شود، چنین خواندنی مورد نظر است وگرنه چه بسا کتاب‌هایی که خواندن و نخواندن آن‌ها تفاوتی ندارد و با خواندن‌شان چیزی تغییر نمی‌کند!

رشد دهنده بودن کتاب باید در نتیجه­ خواندن، نمود و بروز داشته باشد؛ یعنی ممکن است کتابی در ظاهر حرفی برای گفتن نداشته باشد یا حرفی که آشکار باشد را بیان نکند یا حتی مسائل و شبهاتی را مطرح کند اما همین کتاب برای برخی افراد رشد دهنده باشد و در مجموع تاثیری مثبت ایجاد کند یا زمینه جستجوی سؤالات و تعیق باورهایش را پدید آورد.

بنابراین می‌توان گفت رشد دهنده بودن، علاوه بر نوع کتاب به افراد هم بستگی دارد. یک کتاب ممکن است برای فردی مفید و برای دیگری بی‌فایده و حتی مضر باشد. این مهم است که چه کسی چه کتابی می خواند و نقش مربی و پیشنهاد دهنده کتاب، در تشخیص کتاب مناسب هر متربی، کاملاً حیاتی و تعیین‌کننده است. به‌عنوان‌مثال، شخصیت نوجوان یک رمان خارجی معمولا دوست غیرهمجنس دارد و احتمالاً یکی از مسائل زندگی‌اش درباره این رابطه‌ها است؛ مطالعه چنین کتابی برای نوجوانی که قدرت تحلیل ندارد، به‌شدت آسیب‌زا است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
قالب وردپرس