سبک تربیت

ویژگی‌های برخوردی مربی در مسیر تربیت

۱ـ ابراز محبت و صمیمیت

مربی باید در برخورد با متربی محبت درونی خود را ابراز کند. مربی با محبت خود و با احترام و تکریم به متربی شخصیت  می‌دهد و تاثیرگذاری خود را افزایش می‌دهد. از جمله عوامل ایجاد صمیمیت نوع صدا زدن متربی است. خوب است مربی بچه‌ها را با اسم کوچک به همراه کلمه »آقا» صدا بزند تا صميميت و احترام را توأمان انتقال دهد.

۲ـ  جذابیت، شادابی و نشاط

لبخند مربی، سلام او، اولین کلام او و لحن سخن گفتنش می‌تواند برای متربی جذاب باشد. همچنین مربی باید محور باشد و جمع را بگرداند. باید به‌جوش و گرم باشد. به‌جا خوش‌رویی کند و شوخ‌طبع و اهل بذله‌گويی باشد. شوخی‌ها موجب ایجاد رابطه‌ها و صمیمیت  می‌شود و خیلی از تذکرها می‌تواند در قالب شوخی مطرح شود. البته بايد در شوخی‌ها پذیرش و ظرفیت طرف مقابل درنظر گرفته شود. حد و حدود و اندازه‌ها رعایت شود تا به لودگی کشیده نشود.

۳ـ  موقعیت شناسی

مربی با بهره‌گیری از هوش رفتاری در هر موقعیت برخورد به‌جا و لازم را اعمال می‌کند. رفاقت، محبت، دلسوزی‌اش و اخم و برخورد او هدف‌دار و سنجيده است. مربی باید تیز و زیرک باشد، در لحظه تصمیم بگیرد و در برخوردها و لحظه‌ها، برخوردهای تربیتی مناسب داشته باشد.

به عنوان مثال مربی گاه لازم می‌بیند بدون اینکه عصبانی شود و از کوره در برود، خود را ناراحت نشان دهد ولی بعضی مواقع لازم می‌بیند که به روی خود نياورد. البته مربی نباید بی‌خبر و بی‌اطلاع باشد؛ چرا که غفلت فضیلت نیست، اما «تغافل» یک فضیلت است که نیازمند ظرفیت روحی بالایی است.

۴ـ اقتدار و قانون مداری

مربی باید در تصميم‌گيری‌ها، بعد از مشورت و سنجیدن جوانب، اقتدار داشته باشد. مربی باید مقتدرِ مهربان باشد و پدرانه برخورد کند نه مادرانه. يکی از آفت‌های دلسوزی‌های بيجا، لوس و غير مستقل بار آمدن بچه‌ها است؛ به همين دليل مربی باید در مواقع لازم، قاطعيت در رفتار داشته باشد.

۵ ـ زیده‌پروری در کنار انصاف

مربی با توجه به کمبود ظرفیت‌ها، امکانات و فرصت‌ها ناگزیر است که به بچه‌های اثرگذار توجه ويژه کند و برای آن‌ها برنامه خاص داشته باشد اما نباید برخورد تبعيضی داشته باشد. تبعیض نداشتن به‌معنای تقسيم مساوی زمان برای همه نيست بلکه به معنای به‌کارگيری همه است؛ مربی با تشخیص دقیق می‌داند که بايد برای هر فردی به ميزان نياز و استعدادی که دارد، وقت بگذارد البته بايد مراقب باشد که حساسيتی را به وجود نياورد!

۶ـ رازداری

نبايد صحبت‌های فردی در جلوی جمع صورت گيرد تا در نزد ديگران حساسيت ايجاد کند.

۷ـ واقع‌نمایی

برای بچه‌ها توقعی ايجاد نکند که نتواند پاسخ دهد.

۸ـ آراستگی ظاهری در حد اعتدال

مربی باید ظاهر آراسته داشته باشد، چون از همه نظر الگو است. مناسب بودن پوشش مربی، پاکیزگی او، حالت موی او و عطر خوش او برای متربی مورد توجه است. البته پوشش مربی باید در حد اعتدال باشد؛ نه به آن بی‌توجه باشد و نه به افراط گرایش پیدا کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
قالب وردپرس