سبک تربیت

 تناسب روش تربیتی با موضوع و اهداف تربیت

استاد هادی‌زاده

روش تربیتی بايد با امكانات و ساخت انسان هماهنگ باشد؛ يعني اگر در انسان قوه تفكر هست، عاطفه هست، دل بستن و عشق هست، نقّادي و ارزيابي هست، روش مورد استفاده بايد به گونه‌اي باشد كه همه اين مجموعه به كار گرفته شود.

از طرفی این روش تربيتي بايد متناسب با هدف نیز باشد. اگر هدف ما این باشد که یک کودک را به جایی برسانيم که مثلاً  مؤدب باشد، سلام كند، جلوی دیگران پاهايش را دراز نکند و… با يك روش تربیتی متناسب می­‌توانیم به این هدف برسیم. اما اگر بخواهيم انساني تربیت كنيم که در هنگام همراهی با وليّ خود، حتی اگر وليّ به او گفت که «بيعتم را از گردن تو برداشتم و تو می­‌توانی بروی»، باز او دست برندارد و بگويد که «تا آخرین قطره خونم با شما خواهم ماند»، نمی­‌توان از همان روش تربیتی چنین انتظاری داشت؛ چراکه اين دو قلّه خيلي متفاوت هستند و روشن است که تفاوت در اهداف سبب تفاوت روش خواهد شد.

 نقش محیط تربیتی در انتخاب روش تربیتی

مطلب دیگری كه در انتخاب روش تربیتی باید به آن توجه داشت، بحث «محيط تربیتی» است. اگر فضاي فرهنگي جامعه‌­ای که قرار است نسلي در آن تربيت شود، محيطي است كه در آن حرف‌های مختلفي به گوش این نسل می­‌رسد، دعوت‌هاي مختلفي در آن به چشم می­‌خورد و آسيب‌هاي مختلفي در آن وجود دارد، روش تربیتی بايد به گونه‌اي باشد كه نسل تربيت شده در این فضا بتواند در برابر اين آسيب‌‌ها و اين حرف­‌ها و دعوت‌­های مختلف پايدار بماند و به سادگی رنگ نبازد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
قالب وردپرس