بانک مقالات

تنبیه از دیدگاه روانشناسی و اسلام

شهنام ابوالقاسمی، تمنا داودی

نویسنده در این مقاله به بررسی روش “تنبیه” از دیدگاه علم روانشناسی و اسلام پرداخته است و به سوالاتی از این قبیل پاسخ می دهد. آیا تنبیه یک روش تربیتی است؟ کارآیی آن در چه سطحی است؟ شرایط استفاده از آن چیست؟ چه کسانی اجازه اعمال تنبیه را دارند؟ دیدگاه اسلام در این زمینه چیست؟ تنبیه در لغت به معنای آگاهانیدن، بیدار کردن، واقف کردن به چیزی و هوشیار کردن نسبت به چیزی آمده است و در اصطلاح به عملی گفته می شود که لازمه آن آگاه و هوشیار کردن باشد. درباره این که آیا تنبیه می تواند به عنوان یک روش برای تربیت استفاده شود و اینکه میزان اثر گذاری آن به چه صورت است میان دیدگاه های مختلف روان شناختی، علوم تربیتی و اسلام اختلاف نظرهایی وجود دارد. معمولا روان شناسان، تنبیه بدنی را جایز نمی دانند و برای آن عوارض نامطلوبی را در نظر می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
قالب وردپرس