روزنگار تربیت

چگونه انقلاب اسلامی را در قلب بچه‌ها زنده نگه داریم؟

به‌مناسبت ایام پیروزی انقلاب اسلامی

چهره سیاه خائنان به کشور را برای بچه‌ها روشن کنیم. داستان خیانت میرزا آقاخان نوری‌ها، سلطنه و میرزاها را در میان قصه‌های بچه دبستانی‌ها جا بدهیم و بگذاریم «بدمن» قصه‌های‌شان ، خائنان به ایران و اسلام باشند.

دهه شصتی‌های دیروز که دهه فجر را با بستن کاغذکشی به دیوار کلاس و درست کردن روزنامه دیواری جشن می‌گرفتند، حالا مادر و پدر شده‌اند و باید بچه‌هایشان را برای جشن انقلاب آماده کنند. جشنی برای نسلی که امام خمینی را ندیده و روزهای انقلاب را تجربه نکرده، شرح شیرینی‌اش سخت است. امروز وظیفه تربیت نسل انقلابی چه‌طور محقق می‌شود؟ این سوالی است که در  یادداشت زیر به آن پاسخ خواهیم داد:

توجه به بچه‌ها در مناسبت‌های انقلابی

در جریان مناسبت‌های انقلابی برای بچه‌ها شخصیت ویژه‌ای قائل بشویم و با ابتکاراتی ساده به این روزها رنگ و بوی خاصی بزنیم. ساختن سربندی با طرح پرچم ایران، پوشاندن لباسی با عکس شهیدان، سربندی با عنوان «من انقلابی‌ام» و کارهایی از این دست می‌تواند برای حضور بچه‌ها در برنامه‌هایی مثل راهپیمایی ۲۲ بهمن مؤثر باشد.

این نکته را فراموش نکیند که در مسیر راهپیمایی و برنامه‌هایی از این‌دست به نیازهای بچه‌ها توجه داشته باشیم که با گرسنگی، خستگی و تشنگی خاطره بدی از این روزها برای‌شان نماند.

در راهپیمایی عکس بگیرید

قدیم‌ترها در آلبوم‌های خانوادگی از راهپیمایی روز قدس و ۲۲ بهمن عکس‌های بامزه‌ای پیدا می‌شد. یادتان باشد که از حضور بچه‌هایتان در راهپیمایی‌ها عکس یادگاری بگیرید و بگذارید که خاطره خوش این روزها برای بچه‌ها ثبت شود تا اگر رسانه‌ای از فرزندتان عکس نگرفت، خودتان عکس و فیلم داشته باشید و برایش ثبت کرده باشید.

داستان را چاشنی کار کنید

کم‌کم که بچه‌ها بزرگ‌تر می‌شوند؛ لازم می‌شود که از اصل انقلاب و چیستی و چرایی‌اش بدانند. در این شرایط که ذهن بچه‌ها کلان‌نگر نیست و توان درک کلیات موضوع را ندارد. برای بیان موضوعات مهم و بزرگی مانند فلسفه انقلاب، جزئیات و بخش‌های ملموس را برای بچه‌ها بیان کنیم. ظلم‌ستیزی و عدالت خواهی و اسلامی شدن، از اصول اجتناب ناپذیر انقلاب است.

همین اصول را به زبان کودکانه برای بچه‌هایمان بگوییم؛ مثلا اینکه ظلم بد است را با قصه برای بچه‌ها تعریف کنیم و بگوییم که مردم ما از ظلم خسته شده بودند و با شاه ظالم مبارزه کردند تا خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند. به مرور زمان از شخصیت‌های انقلاب مثل امام خمینی(ره) و شهدای انقلاب برای‌شان قصه‌هایی متناسب با سن‌شان بگویید. مجموعه‌هایی از این دست برای کودکان زیاد منتشر شده است که داستان‌هایی ساده و روان دارند و بچه‌ها را با شخصیت‌های اول انقلاب پیوند می‌دهد.

میهن دوستی، جزئی از انقلابی‌گری

انا للَّه و انا الیه راجعون‌/ عزت ما پایکوب شد، عظمت ایران از بین رفت/ من تأثرات قلبی خودم را نمی‌توانم اظهار کنم. قلب من در فشار است…» این جملات امام خمینی (ره) در واکنش به  تصویب کاپیتولاسیون است، آن هم در شرایطی که ملی‌گرایان و کسانی که داعیه وطن‌پرستی داشتند، سکوت کرده بودند. امام خمینی(ره) پس از ایراد این سخنرانی دستگیر و سپس تبعید شدند.

بگذاریم بچه‌ها به وطن شان احترام بگذارند، آن را دوست بدارند و خودشان را موظف به رشد آن بدانند. این تعلق، همان حسی است که بسیاری از آن‌ها که علقه‌های مذهبی نداشتند را با امام خمینی و انقلاب همراه کرد تا در مسیر انقلاب نقش‌های بی‌بدیلی برجای بگذارند.

اصول سیاسی را کم‌کم بیاموزیم

از وقتی بچه‌ها کم‌کم یاد می‌گیرند که وارد بحث های سیاسی شوند؛ به آن‌ها شخصیت بدهیم تا  اصول بحث‌های سیاسی را یاد بگیرند؛ مثلا حتما بدانند که هر چه شنیدند، معتبر نیست و اگر کسی به آن‌ها چیزی گفت، چرایی آن را هم بپرسند.

این چرا گفتن به بچه‌ها کمک می‌کند که فلسفی و محکم بار بیایند. در بحث‌ها اشتباهات افراد را پای انقلاب ننویسید تا بچه‌ها در شناخت اصل انقلاب دچار اشتباه نشوند. حواس‌تان جمع باشد که عصبانیت‌های گاه و بیگاه ما در بحث‌های سیاسی که بچه‌ها در آن حضور دارند، با ادب و احترام دنبال شود تا بچه‌های ما در رعایت اصول اخلاقی انقلاب، عقب نمانند.

بچه‌ها را به چشمه برسانیم

برای تربیت بچه‌های انقلابی، گاهی برگ‌هایی از صحیفه نور و صحبت‌های رهبری را برای‌شان بخوانید. بگذارید بچه‌ها صدای امام و رهبر را بشنوند، خیلی از شهدا با شنیدن همین حرف‌ها مسیر انقلاب را انتخاب کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
قالب وردپرس