سبک تربیت

تأثیر محتوای تعلیم بر نتیجه تربیت

مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی

اگر علوم انسانی فاسد شد، طبعاً تربیت منحرف می‌شود و شخص با تلاش و مجاهدت خود، راه خود را دور می‌کند و خود را به بیراهه می‌برد. حال، این شخص اگر از تمام اهل عالم فداکارتر و برای هدفش از همه با گذشت‌تر و برای رسیدن به هدف از همه مدیرتر باشد، چون هدف را غلط انتخاب کرده، همه مزایای او به همان شدت برای انسانیت منفی و مضر خواهد بود.

همان‌طور که مَرکب هرچه کامل‌تر و سریع‌السیرتر و مطمئن‌تر باشد، وقتی راکبِ راه خطا رفت، دامنه خسارات و تلفاتش وسیع‌تر می‌شود و میزان صدمات آن افزوده می‌گردد، وقتی علوم انسانی، معلوماتی برخلافِ واقع و اطلاعاتی غلط بود، هدف به ‌غلط انتخاب می‌شود و طبعاً جهت، منحرف خواهد گشت؛ پس زیربنای اصلاح در تعلیم و تربیت، اصلاح تعلیمات در علوم انسانی است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
قالب وردپرس