بانک مقالات

اصول و مبانی آموزش مسائل دینی به کودکان و نوجوانان

محمد رضا مطهری

این مقاله به بررسی اصول و مبانی آموزش مسائل دینی مانند نماز به کودکان و نوجوانان می پردازد. به عقیده نویسنده، روش ها و شیوه های آموزش مسائل دینی (نماز) در کودکان و نوجوانان بر اصولی استوار است و مهمترین این اصول عبارتند از:

1-فطری بودن مسائل دینی. نیاز به پرستش و نیایش، یکی از عمیق ترین و اساسی ترین خواسته های انسان است. نیاز به پرستش در ادبیات قرآنی همان فطرت است. این حس، در درون کودکان نیز فعال است و والدین نباید اجازه دهند که عوامل محیطی، موجب انحراف این حس درونی بشود.

2-اختیاری بودن مسائل دینی. انسان، موجودی است که دارای اراده آزاده است و با اختیار خودش مسائل دینی را انتخاب کند. والدین نباید در آموزش مسائل دینی، آنها را تحت فشار قرار دهند بلکه اجازه بدهند کودکان با اراده و انگیزه درونی خودشان به یادگیری مسئل دینی بپردازند.

3-آموزش تدریجی مسائل دینی. مطالب و مفاهیم دینی باید متناسب با سطح درک وقوای ذهنی کودکان و به تدریج آموزش داده شود.

4-اعتدال در آموزش مسائل دینی. در آموزش مسائل دینی نه باید افراط شود و نه تفریط چرا که موجب تمرکز بر روی برخی ابعاد وجودی انسان و نادیده گرفتن برخی دیگر از ابعاد او می شود.

5-تکرار ومداومت در آموزش مسائل دینی. تکرار و مداومت سبب یادگیری درست و سرعت عمل و کسب مهارت در هر زمینه ای است.

6-آسان گیری در آموزش مسائل دینی. باید متناسب با طاقت و توانایی کودکان مسائل دینی به آنها آموزش داده شود. در غیر این صورت به سمت این مسائل از خودشان تمایل نشان نمی دهند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
قالب وردپرس