بانک مقالات

اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی (ره)

محمد بهشتی

نویسنده در این مقاله، اهداف تعلیم و تربیت را از دیدگاه امام خمینی (ره ) بررسی می کند. و ابتدا به بیان معنای هدف و طبقه بندی اهداف می پردازد. در نظر او، هدف وضعیت مطلوبی است که در فرایند هر عمل ارادی از جمله تربیت، لازم و سودمند تشخیص داده می شود و برای تحقق آن، تدابیر مناسب صورت می گیرد. این معنا با تحلیل روانشناختی “انگیزش” و نیز با مفهوم فلسفی “غایت” هماهنگ است. زیرا فاعل آگاه و مختار پیش از شروع فعل، سرانجام و نهایت کار خود را می بیند و آن رابررسی می کند. نویسنده معتقد است که مشخص بودن اهداف تعلیم و تربیت لااقل دو نتیجه بنیادین را در پی دارد. 1-برنامه ریزی صحیح 2-ارزشیابی تلاشها

او اهداف تعلیم و تربیت را در دو بخش نهایی و کلی طبقه بندی می کند. هدف نهایی تعلیم و تربیت باید دو ویژگی داشته باشد. 1-در طبیعت و سرشت آدمی ریشه داشته باشد و اعتباری نباشد و 2-دیگر این که فرا حیوانی و فرا انسانی باشد تا کمال غایی به حساب آید. این دو ویژگی در فناء فی الله نهفته است. به عقیده نویسنده، امام خمینی بر پایه نگرش عارفانه خویش، هدف نهایی تعلیم و تربیت را فناء ذاتی و صفاتی دانسته است. فناء به معنای رها شدن و بریدن از تاریکی ها، وابستگی و دلبستگی ها است. دیدگاه امام درباره ی طبقه بندی اهداف نیز به این صورت است که ایشان تمام اهداف تعلیم و تربیت را به سان مجموعه ای هماهنگ و مرتبط با یکدیگر می داند که حول محور هدف نهایی است و رابطه هدف نهایی با اهداف را طولی می داند. نویسنده در این مقاله، به تفصیل، به بیان دیدگاه امام خمینی (ره) می پردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
قالب وردپرس