تربیت در تشکل

بایدهای مجموعه تربیتی در روش‌، برنامه‌ و قالب ارائه

ویژگی های یک تشکل تربیتی کامل

مجموعه تربیتی باید در ابعاد مختلف برای خودش چهارچوب‌ها و اصولی تعیین کند تا اولا بتواند در کم‌ترین زمان به بازدهی مناسب برسد و دیگر اینکه از آسیب‌های پیش رو در امان باشد. بررسی سه حوزه اثرگذار در مجموعه تربیتی:

الف) روش‌

روش با قالب متفاوت است. منظور، روش کلی اسلام است که باید موارد زیر در آن رعایت شود:

ـ مستند باشد. مثلا روی سیستم محبت سال‌ها می‌مانند و کار به مرید و مراد بازی می‌کشد.

ـ مشخص و مدون باشد: باید متناسب و مبتنی بر اهداف و مخاطب باشد. برنامه‌ها هم باید با این روش‌ها تنظیم شوند.

ـ از روش‌های مؤثر و کارآمد استفاده شود.

ـ زمانه‌شناسی لحاظ شود. (تناسب روش‌ها با شرایط، زمانه و مخاطب)

ب) برنامه‌

ـ برنامه‌ها باید استمرار داشته باشند؛ حداقل اول راهنمایی تا دوم دانشگاه، یا شامل یک دوره ده ساله شود.

ـ استمرار در طول سال تحصیلی: ضعیف‌ترین حالت آن هفتگی است!

ـ جامعیت: مد نظر قرار دادن تمام اهداف؛ لازمه این جامعیت، سیر کردن از اهداف به برنامه‌ها است.

ج) قالب

قالب، فرم ارائه محتوا توسط تشکل تربیتی است؛ بنابراین از اهمیت زیادی در برنامه‌های تربیتی برخوردار است و خوب است که از شاخصه‌های آن آگاه باشیم.

شاخص‌های قالب در مجموعه تربیتی:

ـ تنوع در قالب‌ها: برخی به اشتباه گمان می‌کنند که حلقه‌داری آخرِ قالب است و نیازی به قالب های دیگر نداریم.

ـ متناسب با حالت‌ها، برخورد ها و صحنه‌ها باشد.

ـ از قالب‌های هنری به‌عنوان یک شاخص استفاده شود.

ـ تولیدی باشد و زمینه تفکر را فراهم کند.

ـ تاثیرگذاری غیر مستقیم بر ناخودآگاه متربیان داشته باشد؛ مثل داستان، بازی و …

ـ استفاده حد اکثری از مخاطب: مثل نقش دادن و شخصیت دادن به متربی

ـ خلاقیت و ابتکار در قالب‌ها وجود داشته باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
قالب وردپرس