تربیت در تشکل

منشور اهداف در مجموعه های تربیتی

اهداف یک مجموعه تربیتی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

قبلا به اهمیت اهداف تعیین شده برای یک مجموعه تربیتی اشاره شد. این اهداف برای آنکه با رسالت مجموعه های تربیتی و حساسیت کار آنها هماهنگ باشند باید ویژگی هایی داشته باشند:

۱ـ تربیتی بودن

هدف مجموعه تنها آموزش معارف دینی نباشد. البته آموزش بی‌تاثیر نیست اما آموزش‌ها در محیط متضاد رنگ می‌بازند. باید خود فرد زیاد شود و رشد و نمو داشته باشد، نه اینکه صرفا اطلاعات او زیاد شود. باید با تربیت زمینه تغییر  در راستای اهداف و خروج از غریزه را فراهم کنیم.

۲ـ مستند باشد

کار اجتهادی است. اهداف باید از آیه و روایت و یا برگرفته از فرمایشات مجتهد متصل به معصوم و یا حاصل از عقل بدیهی باشد.

۳ـ جامعیت

تک‌بعدی نگاه نکنیم؛ مثلا هیئت‌ها بیشتر شوری هستند و به حوزه رفتار کار ندارند. گروهی حافظ قرآن تربیت می‌کند و به زندگی فرد کاری ندارد و با ورود به دانشگاه همه چیز تغییر می‌کند. یا بعضی از مجموعه‌ها خیلی سیاسی هستند و تندروی‌ها از آن‌ها در می‌آید. یا گروهی جامعیتی در موضوعات دینی دارند اما انقلابی نیستند، مثل بسیاری از مدارس غیرانتفاعی که تحت نفوذ انجمن حجتیه هستند.

۴ـ منسجم و نظام‌مند بودن

باید اولا به سیر منطقی و ثانیا به ارتباط بین اهداف توجه کرد. اگر اهداف نظام‌مند باشند، برنامه‌ریزی‌ها دقیق‌تر می‌شود. مثلا دیگر با احکام آن‌هم از بحث طهارت و نجاست شروع نمی‌کنیم!

۵ـ واضح و عملیاتی بودن

اهداف باید واضح و مشخص باشند. مثلا برخی می‌گویند: می‌خواهیم افراد مخلص، متقی، انقلابی و سرباز امام زمان تربیت کنیم. اگر اهداف مشخص و واضح باشند: اولا قابلیت برنامه ریزی متناسب با آن هدف‌ها فراهم می شود، ثانیا امکان ارزیابی به‌وجود می‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
قالب وردپرس