سبک تربیت

تعیین طول راه و توجیه طولانی بودن راه تربیت در هدف‌گذاری تربیتی

استاد هادی‌زاده

گاهی هدف­‌هایی برای خود در نظر می‌­گیریم که برای رسیدن به آن شتاب فراوانی هم داریم. شرایطی را در نظر بگیرید که تعدادی دانش‌­آموز را به عنوان مخاطب مجموعه جذب می‌کنیم و برای خود هدفی هم تعریف کرده و برنامه­‌ریزی می­‌کنیم که مثلا در دو ترم آموزشی به این اهداف برسیم. حال اگر پس از مدتی که کار کمی جلو رفت و حوصله ادامه دادن را نداشته باشیم، معلوم است که هدف به خوبی برای‌مان روشن نشده است.

اهداف بلندِ انسان‌ساز

هدف هرچه بلندتر باشد، تحمل فراز و نشیب مسیر بلند را هم در انسان ایجاد می­‌کند. در مقابل اگر هدف بلند نباشد، یا اینکه با وجود بلندی هدف، شناخت درستی از آن نداشته باشیم، می­‌خواهیم سریع به آن برسیم و تحمل طی مسیر را نداریم. درست مانند بچه­‌هایی که چیزی را می­‌خواهند ولی نمی‌­دانند برای رسیدن به خواسته­‌شان چه باید بکنند. این‌ها دوست دارند به محض اینکه اراده می­‌کنند به خواسته‌شان رسیده باشند!

اگر بلندی هدف را  درک نکنیم، گاهی می­‌خواهیم از راه میان‌بر برویم و به این ترتیب از روش درست و متناسب با هدف چشم‌­پوشی می­‌کنیم. یکی از مهم­‌ترین ویژگی­‌های حرکت پیامبر این بود که  تحت هیچ شرایطی از روش­‌ها و راه­‌های میان‌بر که زودتر به مقصد می­‌رسانند، استفاده نکردند.

پاسخ به یک شبهه

یکی از پرسش‌­هایی که در مطالعه سیره انبیاء و اولیاء به ذهن جوان­‌ها می‌­رسد این است که چرا امیرالمؤمنین و اولیای دیگر از طریق دیگری دشمنان را با خودشان همراه نکردند؟

اولیای الهی قطعاً قدرت چنین کاری را دارند  ولی در این صورت با روش دیگری کار کرده‌­اند و از راه دیگری رفته‌­اند و این برای آنان که هدف و بلندای آن را درک کرده­‌اند، معنایی ندارد. اگر امیرالمؤمنین(ع) یارانی را با پرداخت درهم و دینار و بارک الله گفتن و چشم­‌پوشی کردن از برخی ارزش‌­ها گرد خود جمع می‌­کرد، آنچه اتفاق می‌­افتاد دیگر هدف ایشان نبود.

نکته پایانی

حقیقت آن است که اگر کسی با روش نامتناسب و غیرمستند به هدفش به جایی برسد، توهم رسیدن به هدف را دارد؛ چراکه آن هدف تحقق نیافته است. پس این نکته خیلی مهم است که بلندای هدف را درک کنیم، برای طول مسیر آماده شویم و از شتاب‌مان بکاهیم و آن را در اختیار بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
قالب وردپرس