سبک تربیت

به‌اندازه و به‌جا مجازات کنیم!

تناسب مجازات با کودک و کار سر زده از او

مجازات باید با کودک و کاری که از او سر می‌زند، تناسب داشته باشد. حفظ این تناسب به مربی نشان خواهد داد که در هر موقعیت باید از کدام‌یک از شکل‌های آن استفاده کند. معیارهای تناسب عبارت است از:

الف) تناسب با کودک

۱ـ درک و فهم کودک

درک و فهم کودک در دوره‌های مختلف سنی متفاوت است. در یک دوره از فهم ساده‌ترین مسائل، ارتباط و اتفاقات عاجز است و در دوره‌ای دیگر، اشاره‌ها را هم می‌فهمد. بنابراین روش به‌کارگیری مجازات باید متناسب با درک و فهم او باشد. آن‌جا که کودک از درک مسائل پیچیده ناتوان است، تنبیه به‌صورت مستقیم و شفاف باشد؛ ولی در شرایطی که کودک اشاره‌ها را درمی‌یابد، می‌توان از روش‌های غیرمستقیم تنبیه مانند کنایه سود برد. غیرمستقیم‌گویی در این موارد، از تنبیه مستقیم اثرگذارتر است. البته اجرای روش‌های غیرمستقیم مانند کنایه، ظرافت‌های بسیاری دارد که در صورت غفلت از آن ممکن است نتیجه عکس بدهد.

۲ـ میزان صمیمیت طرفین (مربی و کودک)

صمیمیت و جذب شدن کودک به سمت مربی، زیربنای به‌کارگیری بسیاری از عوامل تربیتی است. مجازات نیز باید با میزان صمیمیت میان کودک و مربی برابر باشد؛ در غیر این صورت آسیب‌هایی را در پی خواهد داشت.

ب) تناسب با کار کودک

شدت مجازات باید با میزان زشتی عمل کودک تناسب داشته باشد. گاهی ترسی که از ناحیه مربی و والدین به کودک وارد می‌شود، از میزان زشتی کار کودک بیشتر است؛ در این موارد باید از کودک دل‌جویی کرد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید

بستن
بستن
قالب وردپرس