تربیت در تشکل

مخاطبان و مدیریت، دو رکن اساسی در مجموعه تربیتی

از دیگر ارکان یک مجموعه تربیتی می‌توان به «مخاطبان» و «مدیریت» اشاره کرد که در این نوشتار به هر دو مورد پرداخته خواهد شد:

الف) مخاطبان

مسئله‌های مربوط به مخاطبان، در دو نکته قابل بررسی است:

۱ ـ تعیین دایره مخاطبان

برای تعیین اینکه چه افرادی مخاطب مجموعه‌ تربیتی هستند، باید به اهداف مجموعه نگاهی انداخت. هنگامی که هدف مجموعه، تربیت انسان برای رسیدن به قله عبودیت باشد، باید تمامی افرادی که برای رسیدن یک فرد به قله‌ عبودیت نقش ایفا می‌کنند، مخاطب مجموعه باشند.

با این اوصاف مخاطبان مجموعه‌ تربیتی ‏را دو دسته تشکیل می‌دهند: دسته‌ی نخست، آن‌هایی که به‌صورت ‏مستقیم مخاطب مجموعه هستند؛ دسته‌ دوم آن‌هایی که به‌واسطه‌ ‏دسته‌ اول، مخاطب مجموعه شده‌اند. ‏در دسته‌ی نخست، باید به کودکان و نوجوانان اشاره کرد و دومین ‏دسته نیز شامل والدینِ متربیان می‌شود؛ قشری که به‌واسطه‌ تربیت ‏فرزندان‌شان، مخاطب مجموعه قرار می‌گیرند.

۲ ـ تعیین نوع مخاطب

مهم‌ترین بحثی که در این محور مدنظر قرار دارد، نوع نوجوانانی است که به مجموعه جذب می‌شوند و مخاطب تربیت قرار می‌گیرند. مسئولین باید ویژگی‌های مخاطب ورودی مجموعه را تعیین و ساختاری را برای جذب مخاطبان با همان ویژگی‌ها تدوین کنند.

ب) مدیریت

برای فعالیت تربیتی بهتر است در قالب مجموعه‌ها به این امر پرداخته شود. هنگامی که سراغ مجموعه رفتیم، ناگزیر نیاز به ترسیم مقررات و هم‌چنین مسئولانی فهیم و تربیت‌فهم داریم تا از هرج و مرج در مجموعه جلوگیری شود، انرژی و توان نیروها و اموال جهت‌دهی گردد و تمامی فعالیت‌ها در چهارچوب تعیین شده اهداف انجام شود.

حرف پایانی

رسالت‌هایی که مجموعه‌ها در عرصه تربیت برای خود قائل هستند، مخاطبان مجموعه را تعیین می‌کند و مشخص می‌سازد که  از چه نوع مخاطبی استفاده کنند و با توجه به آنچه که در بحث مدیریت گفتیم مشخص شد که مدیریت یک مجموعه، مهم‌ترین رکن آن به‌حساب می‌آید و پاسخ‌گوی مسئله‌های زیادی از طرح مجموعه چه در زمینه نظریه‌پردازی و چه در زمینه اجرا و عمل است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
قالب وردپرس