سبک تربیت

چرا به نتیجه نمی رسیم؟ بررسی مشکلات فعالیت‌های تربیتی

استاد هادی‌زاده

باید دید چرا کسانی که مشكل جامعه را درك كرده‌ و دغدغه فعاليت فرهنگي و تربیتی داشته‌­اند، گرفتار آسیب­ شده­‌اند؟ مشكل کار كجاست؟ برای کشف ریشه مشکلات باید در این موارد تأمل کنیم:

۱ـ ناکارآمدی روش­‌های تربیتی

آيا روش‌هاي ما درست بوده است؟ آيا روشی که ما از آن بهره برده­ایم جامع‌نگر بوده است که همه ابعاد وجودي انسان را دربرگیرد تا هنگامی که اين انسان با این ابعاد مختلف و در شرايط گوناگون قرار می­گیرد از راه بيرون نرود و دچار آفت نشود.

۲ـ ناآگاهی از اهداف و قله­‌های تربیتی

آيا اهداف و قله‌ها را درست شناخته‌­ايم؟ آیا هدفی که برای اين نوجوان و یا اين انسان در نظر گرفته‌­ایم هدف مناسبي بوده است؟ گاهي اوج هدف ما این است که جوانی را نمازخوان كنيم، یا کاری کنیم که اهل مسجد شود و اگر موفق شویم با خود مي‌گوئيم: «الحمدلله خیلی خوب کار كرديم». اما وقتی در هنگام تغيير شرايط، این جوان نیز تغییر رفتار می­دهد، نگران مي‌شويم و طلبکارانه از خود می­پرسیم كه «با وجود این همه زحمتی که ما برای این جوان كشيده بوديم، چرا به این سرعت تغییر کرد؟»

۳ـ  عدم شناخت مخاطب و موضوع تربیت

شاید همه این آسیب­‌ها به اين بازگردد که ما موضوع كارمان را به درستی نشناخته‌ايم. باغبانی که یک درخت می­‌كارد و خوب هم به آن رسيدگي می­‌كند، اگر بخواهد این درخت به‌­موقع و به اندازه ظرفيتش ثمر بدهد، اولين کاری که باید بکند اين است كه آن درخت را به خوبی بشناسد.

برای این منظور باید به این پرسش­‌ها پاسخ دهد که: اين درخت چگونه درختي است؟ قواعدي كه بر آن حاكم هستند کدام‌اند؟ در چه آب و هوايي رشد مي‌كند؟ چقدر آب نیاز دارد؟ برای رشد به چه میزان نور نیاز دارد؟ روشن است که اگر باغبانی پاسخ این پرسش­‌ها را نداند،‌ روش درستی را برای پرورش این درخت به كار نخواهد گرفت و هدف و مقصدي كه براي این درخت در نظر می­‌گیرد نادرست خواهد بود.

۴ـ  شتاب‌زدگی، عدم طراحی و برنامه‌­ریزی مناسب

اما کسانی هم هستند که موضوع کار را به درستی شناخته‌­اند، مقاصد و اهداف مورد نظر را به خوبی تعريف كرده‌­اند و روش تربيتي  خوبي را به كار گرفته‌­اند، اما باز هم دچار آفت و آسیب شده‌­اند. این‌ها کسانی هستند که به جای اینکه پیش از هرگونه فعالیتی به اندازه کافی درباره آن فکر کنند و طراحي و برنامه‌ريزي داشته باشند و براساس اين طرح حركت كنند، با این بهانه که فرصت اندک است دست به کار می­‌شوند.

بیشتر برنامه‌هاي فرهنگی و غیرفرهنگی كشور نیز دچار همین آسیب هستند که مجریان آن‌ها نگاهی كوتاه­‌مدت دارند؛ یعنی معمولاً به دنبال این هستند که مثلاً برنامه‌­هایی برای این فصل و یا نهایتاً برای امسال داشته باشند و آن‌ها را اجرا کنند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
قالب وردپرس