تربیت در تشکل

اهداف می‌توانند بلندی راه در مجموعه تربیتی را توجیه کنند؟

مسیر هموار در مجموعه تربیتی در گرو ترسیم اهدف عالی

اگر اهداف یک مجموعه‌ای کوچک باشند و یا اهمیت چندانی به آن‌ها داده نشود، یقینا مجموعه‌ای موفق و رو به رشد نخواهیم داشت. از اهداف عالی بیشتر بدانیم:

الف) اهداف بزرگ‌تر، راه بلندتر

هر اندازه هدف بزرگ‌تر باشد، راه نیز بلند‌تر و طولانی‌تر خواهد شد و در عین حال تحمل فراز و نشیب این مسیر بلند نیز آسان‌تر می‌شود اما اگر مجموعه توجهی به بزرگی هدف در تربیت نداشته باشد، و یا توجهی به طولانی بودن مسیر نداشته باشد و بخواهد ‏سریع به آن برسد، دچار یأس، ناامیدی و مشکلات دیگر خواهد شد.‏

ب) آفت بزرگ در هدف‌گذاری تربیتی

آفتِ درکِ درست نداشتن از هدف این است که مجموعه به روش‌های میان‌بُر روی ‏می‌آورد؛ حتی اگر با هدف سازگار نباشند. در این صورت با خود می‌گویند: «چه ‏اشکالی دارد ما از یك راه دیگر برویم»!

یکی از اشکالاتی ‏که گاهی درباره‌ سیره‌ اولیاء به ذهن جوانان می‌رسد، همین نکته است؛ که آیا امیرالمؤمنین (ع) و اولیای دیگر نمی‌توانستند اطرافیان خود را به شیوه‌ای دیگر همراه کنند؟ پاسخ این است كه می‌توانستند، اما همراهی در این صورت ارزشی نداشت زیرا هدف این است که انسان‌ها از درون بجوشند و حرکت کنند نه اینکه صرفا همراه شوند.

ج) توهم رسیدن به هدف

کسی که از روش غیرمناسب و  غیرمستند به هدفش ‏برسد، توهم رسیدن به هدف را پیدا می‌کند؛ درحالی‌كه هدف تحقق ‏نیافته است. اگر حضرت علی (ع) یاران‌شان را با تطمیع، بارک‌الله گفتن و ‏چشم‌پوشی از برخی ارزش‌ها جمع می‌كرد، آنچه رخ می‌داد، دیگر هدف ایشان ‏نبود.

حرف پایانی

اهداف مجموعه‌ تربیتی باید در دو دسته سازمانی و تربیتی تنظیم شوند. البته از میان این دو اهداف تربیتی از اهمیت خاصی برخوردار هستند، زیرا وقتی موضوع مجموعه‌، تربیت انسان است، پس اهداف تربیتی و چگونه تربیت شدن انسان‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
قالب وردپرس