تربیت در تشکل

چه اهدافی برای مجموعه تربیتی مناسب است؟

ویژگی اهداف تربیتی را یاد بگیریم.

برای این که بدانیم چه اهدافی مناسب هستند تا اهداف تربیتی مجموعه نام بگیرند، باید بررسی کنیم که اهداف تربیتی  چه ویژگی‌هایی دارند؛ در این نوشتار به دو ویژگی‌ مهم نظام اهداف تربیتی در مجموعه می‌پردازیم:

الف ـ تناسب موضوع

اهداف تربیتی باید متناسب با موضوع تربیت یعنی انسان باشند. هدف‌گذاری تربیتی باید با در نظر گرفتن امکانات انسان برای استفاده و بهره‌برداری از تمامی آن‌ها طرح داشته باشد. اهداف تربیتی باید برای به سلامت رسیدن انسان به اوج وسعت وجودی خود و عالم دیگر فکر کرده باشد. همچنین  برای مشکلات و موانع انسان در راه رسیدن به اوج خود فکر پیشگیرانه‌ای داشته باشد و او را توان‌مند مبارزه با این مشکلات و موانع بگرداند.

ب ـ جامعیت نسبی

اهداف تربیتی باتوجه به نگاه هدف نویسان به انسان ‏مشخص می‌شوند؛ هرچه نگاه دقیق‌تر و جامع‌تر باشد، اهداف نیز دقیق‌تر و ‏جامع‌تر خواهند بود.‏

رفتار مطلوب انسان، غایت نهایی تربیت است که در چهار حوزه ‌ارتباط با خود، ارتباط با خدا،  ارتباط با دیگران  و ارتباط با هستی و طبیعت تحقق پیدا می‌کند. از آنجا که هرکدام از این حوزه‌ها می‌تواند تأثیر به‌سزایی در روند تربیت ‏داشته باشد، باید گفت، زمینه‌سازی برای تربیتِ کامل یک انسان، اقتضای فکر کردن و برنامه ‏داشتن برای تمامی حوزه‌های ارتباطی انسان را می‌طلبد؛ در نتیجه باید اذعان ‏کرد که یکی از ویژگی‌های اهداف مجموعه‌ تربیتی، داشتن اهداف مشخص در ‏رابطه با هر چهار حوزه‌ ارتباطی است.‏

حرف پایانی

زمانی می‌توانیم از انسان رفتار ‏ مطلوبی توقع داشته باشیم که علاوه‌ بر شناخت‌ها و گرایش‌ها، یک‌سری از مهارت‌ها را هم دارا باشد؛ ‏مهارت‌هایی که در مقام عمل، او را برای انجام هرچه مطلوب‌ترِ فعالیت یاری ‏‌کنند. در نظر گرفتن اهداف مهارتی به این علت است که در هنگام عمل نیازهای دیگری نیز برای رسیدن به اهداف مطرح می‌شود.

نکته آخر اینکه انسان‌ها برای عمل با ضعف‌ها، کاستی‌ها و آسیب‌هایی همراه‌اند، بنابراین برای تحقق اهداف باید ضعف‌ها را به قوت و کاستی‌ها را از بین برد. اهداف مهارتی برای درمان این ضعف‌ها تعریف می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
قالب وردپرس