تربیت در تشکل

هدف‌گذاری مناسب، حلقه مفقوده در مجموعه‌های تربیتی

اِلِمان‌های هدف‌گذاری مناسب در تشکل‌های تربیتی

ممکن است برخی مجموعه‌ها از هدف‌گذاری مناسبی برخوردار باشند، اما اغلب مجموعه‌ها در این مورد از دقت کافی‌ برخوردار نیستند و این مسأله آسیب بزرگی به مجموعه وارد خواهد کرد. هدف‌گذاری مناسب را بشناسیم:

تفاوت هدف‌گذاری با داشتن هدف

گرچه می‌توان یادآور شد که انسان عاقل بدون هدف فعالیتی انجام نمی‌دهد و در ادامه نتیجه گرفت که مجموعه‌های تربیتی نیز همگی دارای هدفی مشخص هستند و نداشتن هدف اتهام بزرگی به آن‌ها است، اما باید گفت: هدف‌گذاری با داشتن هدف متفاوت است. افراد حاضر در مجموعه ممکن است با توجه به دغدغه‌ فردی و جمعی‌ که در مباحث دینی دارند، برخی ارزش‌های دینی را به عنوان هدف‌های تربیت انتخاب کنند ولی این کار، هدف‌گذاری تربیتی و نتیجه‌بخش به‌حساب نمی‌آید.

معنی دقیق هدف‌گذاری

هدف‌گذاری به این معنا است که مجموعه‌ها با روشی دقیق، علمی و مبتنی بر مطالعات مرتبط و با کشف عناصری که در هدف‌گذاری تربیت  نقش دارند، اهدافی را تعیین کنند.

شناخت موضوع در هدف‌گذاری

در هدف‌گذاری تربیتی شناخت موضوع یعنی انسان؛ مهم‌ترین رکن هدف‌گذاری است. اگر بخواهیم یک فعالیت ارشادي و تربيتي را شروع كنيم، نخستین گام این است که موضوع فعالیت‌مان که همان انسان است  را خوب و دقیق بشناسيم.

حرف پایانی

نکته آخر اینکه به‌منظور هدف‌گذاری و برنامه‌ريزي براي فعالیت‌های تربيتی باید چند مورد را درباره انسان دانست: نخست اینکه امكانات و توانائي‌هاي او چيست؟ دوم اينکه فطرت و ساخت انسان چگونه است؟ و سوم اینکه وسعت وجودی انسان چقدر است؟ دانستن پاسخ این سؤالات قدمی مهم در هدف‌گذاری تربیتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
قالب وردپرس