تربیت در تشکل

فرآیند هدایت و رهبری در تشکل تربیتی

الفبای رهبری در مجموعه تربیتی

رهبری در مجموعه‌ تربیتی فراتر از ایجاد انگیزش و  ارتباط مناسب است. رهبر در مجموعه‌ تربیتی باید متوجه رشد همه جانبه‌ فکری، عقیدتی، شخصیتی، انسانی و مهارتی نیروها باشد. در این یادداشت به فرآیند رهبری در مجموعه تربیتی می‌پردازیم:

۱ ـ شناخت و آگاهی

شناخت دقیق از نیازمندی‌ها، انگیزه‌ها، خصوصیات اخلاقی و شخصیت فردی و ایمانی افراد، لازمه‌ نفوذ و اثرگذاری است. شناخت نیازمندی‌های فردی، اجتماعی و کاری، شناخت توانمندی‌ها و شناخت روحیات و اخلاقیات هر فرد، وظیفه رهبر را برای نفوذ و اثرگذاری آسان می‌کند.

۲ ـ جذب افراد با ایجاد روابط دوستانه

ارتباط‌گیری با هر فرد به‌صورت متقابل و ارزش قائل شدن برای خودِ او را می‌توان راه نفوذ در هر فرد دانست. رهبری باید طوری با دیگران ارتباط بگیرد که  او را دل‌سوز خود و مجموعه بدانند.

۳ ـ  حل مشکلات کاری و کمک در حل مشکلات فردی

برای نفوذ در فرد ابتدا باید به حل مشکلات کاری او پرداخت. افراد باید رهبر را در کنار خود ببینند و احساس کنند که او ضمن درک آن‌ها، در حل مشکلات کاری به آن‌ها کمک می‌کند. رهبر از نیروها حمایت می‌کند و راه‌های جدیدی برای‌شان باز می‌کند.

۴ ـ اصلاح انگیزه در افراد با توجه به اهداف مجموعه

نفوذِ رهبر از ایجاد انگیزش برای کارهای مجموعه آغاز می‌شود. رهبر برای هدایت افراد در مسیر رشد ابتدا از نفوذ در راستای رسیدن به اهداف مجموعه شروع می‌کند. طبیعتا افرادی که در مجموعه‌های تربیتی فعالیت می‌کنند، از انگیزه الهی خوبی برخوردارند، اما ممکن است تعدادی از آن‌ها در طول مسیر به روزمرگی افتاده و انگیزه‌های الهی خود را فراموش کنند.

۵ ـ هدایت و راهنمایی افراد در مسیر رشد

مهم‌ترین وظیفه رهبر در مدیریت اسلامی، رشد دادن انسان‌ها است. پس از گذراندن مراحل گذشته، رهبر هم دارای جایگاه نزد فرد است و هم به‌عنوان دل‌سوز و یاور او شناخته می‌شود، در این هنگام زمینه برای هدایت مهیا شده است و با توجه به مشکلات و نیازمندی‌های هر فرد، او را به سوی رشد بیشتر راهنمایی می‌کند.

حرف نهایی

مدیر یا رهبر یک مجموعه باید برای نیروهای انسانی نقش «مربی و پدر» را ایفا کند؛ همان نقشی که مربی یک گروه برای رشد متربیان و یا پدر برای رشد فرزندان به عهده می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
قالب وردپرس