تربیت در تشکل

سازماندهی در مجموعه تربیتی

وظایف تیم مدیریتی مجموعه تربیتی در قسمت سازماندهی

از آنجا که سازماندهی به مرحله‌ اجرای مصوبات و اداره فعالیت‌های اجراییِ مجموعه‌ها برگشت دارد، می‌توان وظایف تیم مدیریتی در قسمت سازماندهی را این‌چنین لیست کرد:

۱ ـ برنامه‌ریزی مناسب درباره نیروی انسانی مورد نیاز

نیروی انسانی نقشی گسترده در پیش‌بُرد اهداف مجموعه، اجرای فعالیت‌ها، ایجاد فضای مناسب دینی و تربیت متربیان ایفا می‌کند؛ به همین دلیل است که تفکر در نیروی انسانی یکی از مباحث مهم در رهبری و مدیریت مجموعه‌ تربیتی است.

۲ ـ مهیاسازی توان عملیاتی مناسب (مکان مناسب، اعتبار مناسب و منابع مالی مناسب)

توان عملیاتی یکی از فاکتورهای مهم برای تشکیل و پیش‌بُرد مجموعه‌ تربیتی است. پیش‌بینی مکان، امکانات و تجهیزات، بودجه و اعتبار لازم باید در قسمت برنامه‌ریزی  به شکلی واقع‌بینانه صورت بپذیرد. از آنجا که سازماندهی فعالیت‌های اجرایی و علمیاتی مجموعه را شامل می‌شود، مهیاسازیِ این موارد را باید یکی از وظایف سازماندهی در مجموعه‌ تربیتی دانست.

۳ ـ ترسیم ساختار تشکیلاتی مناسب و کارآمد

ساختار مجموعه، چهارچوب مجموعه برای تقسیم و هماهنگی فعالیت‌ اعضا را نشان می‌دهد. پست‌ها و بخش‌های مورد نیاز در مجموعه و همچنین چگونگی ارتباط آن‌ها با یکدیگر تشکیل دهنده‌ این چهارچوب هستند.

۴ ـ ایجاد تعامل نزدیک و سازنده با دیگر نهادهای تربیتی به‌ویژه مدرسه و خانواده

مجموعه‌ای که داعیه‌دار امر تربیت است، باید نقش محیط‌های گوناگون متربیان را مدنظر قرار داده و برای استفاده از آن‌ها و کم یا زیاد کردن نقش آن‌ها در مسیر تربیت، فکر مناسبی داشته باشد. مشکل بزرگی که گریبان‌گیر بسیاری از مجموعه‌های تربیتی است، غافل شدن از نقش محیط‌های دیگر است. اینگونه مجموعه‌ها خود را تنها دیده و تمامی اهداف، اقدامات و برنامه‌های تربیتی را در محیط خود پیگری می‌کنند، غافل از اینکه ممکن است فضای خانه، مدرسه و نهادهای آموزشی‌ که متربیان در آن‌ها حضور دارند، اهداف و فضایی مخالف با فضای مجموعه را دنبال کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
قالب وردپرس