سبک تربیت

راه‌های مواجهه با نوجوان کم‌حرف و بسیار آرام

بعضی از نوجوانان بسیار آرام و کم‌حرف هستند، به‌طور ی که حتی اعضای خانواده هم نمی‌توانند رابطه صمیمانه‌ای با آن‌ها برقرار کنند؛ با اینگونه نوجوانان چگونه برخورد کنیم؟

برای حل مسئله توجه به سه نکته  زیر ضروری است:

الف) خلق‌ و خوی درون‌گرا

به صورت طبيعي برخي از انسان ها از نظر خلق و خو درون‌گرا هستند . انسان هاي درون‌گرا كم‌تر با ديگران رابطه برقرار مي‌كنند، تنهايي را دوست دارند،كم حرف هستند و براي هر انتخاب يا تصميم حتما مدتي فكر مي‌كنند.

البته هيچ كس به صورت مطلق درون‌گرا يا برون‌گرا نيست، بلكه همه انسان‌ها آميخته‌اي از اين دو خصوصيت هستند، در بعضي درون‌گرايي غلبه دارد و در بعضي برون‌گرايي؛ بنابراين به خودي خود درون‌گرا يا برون‌گرا بودن شخص دليل بر مشكل نيست.

ب) لزوم برقراری ارتباط بر اساس خصوصیات اخلاقی

خلق و خوی افراد با هم متفاوت است. لازم است براي ارتباط با هر فردي بر اساس خصوصيات اخلاقي و متناسب با سن او رابطه برقرار كنيم و به قول معروف همه را با يك چوب نرانيم. از سوي ديگر استعدادها و توانايي  افراد هم با هم فرق مي‌كند و منطقي نيست كه از همه انتظار رفتارهاي مشابه داشته باشيم.

ج) درنظر گرفتن خصوصیات جسمی و روانی

دوره نوجواني دوره عبور از كودكي به بزرگ‌سالي است. تغيير و تحولات سريع جسمي كه در اين دوره رخ مي‌دهد، موجب تغييرات رواني و عاطفي عميقي در نوجوان مي‌شود. لازم است براي ايجاد يك رابطه موثر ، خصوصيات جسمي و رواني و بحران‌هاي اين دوره را بيش‌تر بشناسيم.

چند توصیه برای ایجاد یک رابطه صمیمی با این دست از نوجوانان:

ـ نکته مهم در تربیت نوجوان، تغییر دادن خود به‌ جای تغییر دادن نوجوان است. نمی‌توانید بسیاری از جنبه‌های رفتار نوجوان را کنترل کنید، اما می‌توانید روی رفتارهای خودتان کنترل داشته باشید.

ـ  به نوجوان‌تان نشان دهید که مشکلش را می‌فهمید. با نشان دادن عشق و حمایت، مسؤولیت حل مشکل را به خودش واگذار کنید.به نوجوان اطمینان دهید که او می‌تواند کنترل امور را به‌دست بگیرد و مشکل را به بهترین شکل حل کند.

ـ  موثرترین روش‌های تربیتی در این دوره «روش تغافل» است. یعنی مسائل و مشکلات نوجوان را بزرگ نشان ندهیم که در او ایجاد وحشت کند و یا به لحاظ رفتارهایش دائم بازخواستش نکنیم.

ـ ایفای نقش راهنمایی به جای دستوری: در برخورد با مسائل نوجوان بهتر است از خودش کمک بگیریم، یعنی این واقعیت را بداند که نخستین مسئول حلّ مشکل او، خودش است و برای حل آن باید اقدام کند و ما فقط وظیفه راهنمایی او را داریم که از عواقب تصمیم خودش مطلع شود.

ـ مهم‌ترین دلیل ترس و اضطراب از هر موضوعی جهل و ناآگاهی نسبت به آن موضوع می‌باشد. ضروری است برای کاهش ترس و اضطراب‌های نوجوانی آموزش‌های لازم در مورد بلوغ، دوست‌یابی، حل مساله، گذراندن اوقات فراغت، برنامه‌ریزی درسی و مواردی از این قبیل به نوجوان داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
قالب وردپرس