تربیت در تشکل

رهبری و هدایت در یک تشکیلات تربیتی

آنچه که مجموعه‌های تربیتی برای هدایت و رهبری افراد نیاز دارند

کارکنانِ یک مجموعه اگر انگیزه‌ مناسبی جهت انجام امور نداشته باشند، بازدهی پایینی خواهند داشت؛ به همین علت وظیفه‌ای که تیم مدیریتی  به عهده دارند، هدایت درست نیروها و ایجاد انگیزه در آن‌ها است. با وظیفه «رهبری و هدایت» در مجموعه تربیتی بیشتر آشنا شویم:

الف ـ معنای رهبری در مجموعه

رهبری، مجموعه فعالیت‌هایی است که به طور مستقیم با افراد سر و کار دارد و آن‌ها را به فعالیت مؤثر برمی‌انگیزد. به بیان دیگر، رهبری مستلزم فعالیت‌های مستقیم با افرادی است که به‌صورت ایجاد انگیزش در آن‌ها، راهنمایی کردن، حل مشکلات و تعارض‌ها جلوه می‌کند.

ب ـ دو کلید راهگشا در هدایت و رهبری

«انگیزش» و «ارتباط» دو کلید هدایت و رهبری مناسب هستند.

ج ـ وظایف و فعالیت‌های تیم رهبری

ـ شناخت مناسب از کارکنان و آگاهی از نیازمندی‌ها

ـ ایجاد ارتباط متقابل و مناسب با افراد و آگاهی از مشکلات مربوط به حیطه‌ کاری آن‌ها

ـ ایجاد انگیزش در افراد و زمینه‌سازی‌ برای برطرف کردن نیازهای آن‌ها

د ـ ویژگی‌های رهبری

ـ هوشمندی، تسلط بر خود و اعتماد به نفس بالا

ـ جذابیت سیما و چهره

ـ ظرفیت روحی بالا و سعه صدر

ـ تلاش، پشتکار، شجاعت و شهامت

ـ قابل اعتماد و آگاه به محیط اجتماعی

ـ انطباق پذیر با شرایط و تمایل به اثرگذاری بر دیگر افراد

ه‍ ـ مهارت‌های لازم

ـ مهارت‌های ارتباطی مانند عوامل و شيوه‌هاي جذب و صميميت ( آراستگي، رفتار مناسب، توانمندي جسمي، ورزشي و . . . )، روش‌هاي ارتباط با روحيات گوناگون (ارتباط اوليه، ارتباط مؤثر در زمينه تربيت)، شیوه‌ها و روش‌های تشخيص روحيه

ـ مهارت‌های انتقالی مانند فن مشاوره، سخنوری، نوشتاری و رفتاري.

ـ مهارت‌های مدیریتی مانند قدرت تصمیم‌گیری، خلاقیت، تحلیل اطلاعات، کنترل، نظارت و ….

ـ برخی مهارت‌های علمی و فنی

حرف پایانی

رهبر یک مجموعه باید در مورد مباحث مختلفی بحث و گفتگو کند؛ از جمله این مباحث می‌توان به خصوصیات و ویژگی‌های رهبری، سبک‌ها و روش‌های رهبری، انگیزش و چگونگی ایجاد آن، سلسله نیازهای افراد، چگونگی انگیزش، چگونگی ارتباط مناسب و… اشاره کرد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
قالب وردپرس