سبک تربیت

نبرد اندیشه‌ها در محیط باز

قبلا گفتیم که شناخت محیط در مشخص کردن روش تربیت، نقش زیادی دارد. در بین محیط‌ها، بررسی «محیط باز» از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا جامعه امروز ما نمونه‌ای از محیط به‌شمار می‌آید.

الف) تعریف محیط باز (متضاد)

در این محیط، اندیشه‌های متعدد و متضادی وجود دارند که هر کدام در تلاش‌اند تا برای اندیشه خود در وجود کودک پایگاهی بسازند. وجود اختلاف نظرهای اعتقادی، سیاسی، فرهنگی، وجود فرقه‌های مختلف، تولد رسانه‌های جدید و انواع وسایل ارتباطی مثل تلفن، ماهواره و اینترنت همگی در متضاد شدن محیط وجامعه امروزی نقش دارند.

ب) ویژگی کودک در این محیط

همان‌طور که نبود اندیشه مخالف در محیط بسته، برای کودک آرامش‌بخش بود، در این محیط، وجود اندیشه‌های مخالف، آرامش زداست. کودکی که قوه سنجیدن، ارزیابی و دفاع کردن ندارد، وقتی در برابر حمله اندیشه‌های دیگر قرار بگیرد، به تردید می‌افتد و روحیه پذیرش خود را از دست می‌دهد. تردیدهای ناشی از ناتوانی در تشخیص حق، از او آدمی سرسخت و بدبین می‌سازد؛ به طوری که حتی اندیشه حق را به راحتی نمی پذیرد.

ج) تهدیدهای موجود

۱ـ تهدیدهای بیرونی

یکی از نقطه ضعف‌های کودک در این محیط، آسیب‌پذیری در مواجهه با هجمه‌های بیرونی نظیر شبهه‌ها، طعنه‌ها، امر و نهی‌ها و … است؛ این هجمه‌ها خود را بر کودک تحمیل کرده و او را به تردید وا می‌دارند.

۲ـ تهدیدهای درونی

گاهی اندیشه مخالف، از قبل مورد قبول کودک واقع شده و یا خصلت‌هایی از طریق وراثت به شکل عادت و تعصب در او نفوذ کرده‌ است. کودک به‌مرور زمان با اندیشه های نفوذی انس می‌گیرد،  به آنها وابسته می‌شود و در برابر هر اندیشه ای که به دنبال تکذیب آن‌ها باشد، مقاومت می‌کند.

حرف پایانی

والدین و مربیان باید شناخت دقیقی از محیط باز پیدا کنند، هجمه‌ها را بشناسند و در مقابله با آن‌ها بهترین روش‌های تربیتی را به‌کار ببندند. بحث بیشتر درباره محیط تربیت را از اینجا پی گیری کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
قالب وردپرس