پیشنهاد سردبیر

منتشر می شود: تبیینی از فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران

کتاب تبیینی از فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران در این هفته به زیور طبع آراسته خواهد شد. در بخشی از مقدمه این اثر چنین آمده است:

چنانچه می دانیم متن نهایی مبانی نظری تحول بنیادین (مشتمل برسه بخش اصلی «فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران »،«فلسفه تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران» و «رهنامه نظام تربیت تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران») اساساً به عنوان پیوست اصلی«سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران»(مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی1390) و برای پشتیبانی نظری از این برنامه راهبردی نگاشته شده است و محتوای این متن پس از تأیید نهایی ناظر علمی این مجموعه، مورد تایید نهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است.

بخش های مختلف مبانی نظری سند تحول بنیادین در طی یک فرآیند طولانی چندین ساله و چند مرحله ای توسط کارگروه «تلفیق یافتههای مطالعات نظری » طرح تدوین سند تحول تولید شد. سپس محتوای آن مورد اعتباربخشی توسط جمع قابل توجهی از صاحبنظران قرار گرفت. طبیعتاً در هنگام نگارش آن به ویژه در بخش نخست، یعنی« فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران»، از قالب مباحث و ادبیات رایج در حوزه تخصصی فلسفه تربیت بهره گرفته شده است. از این رو تشریح و توضیح مباحث تخصصی آن برای درک مخاطبان عام در نظر نبوده است. این شرایط باعث شد که مخاطبان عام سند تحول بنیادین نتوانند از محتوای مبانی نظری یادشده، درک مناسبی پیدا کند. بر این اساس دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش سفارشِ باز نویسیِ روشنگرانة مبانی نظری را به نویسندگان داد.

لذا مقصود نویسندگان این اثر آن بوده است که در راستای ترویج گفتمان تحول بنیادین در میان قاطبة کارگزاران تربیتی جامعه ایران، تبیینی روشنگرانه از محتوای بخش نخست مبانی نظری سند تحول بنیادین یعنی «فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران» را برای استفاده عموم معلمان، مربیان، کارشناسان و سایر کارگزاران نظام تربیت رسمی و عمومی و دیگر نهادهای تربیتی کشور ارائه دهند. برای این مقصود تلاش شده است که با الهام از متن اصلی و باز نویسی و باز آرایی آن، متن جدیدی تولید شود به گونه ای که با مخاطب عام ارتباط بهتری پیدا کند. در راستای تبیین و ساده سازی تغییراتی از نظر سازماندهی مباحث فلسفه تربیت انجام شده است. همچنین مباحث و فصولی هم به لحاظ محتوایی به آن افزوده و بعضاً نیز مباحثی کاسته شده است.

افزون بر این تغییرات ساختاری و محتوایی متن، با هدف افزایش نقش فعال خوانندگان در فرآیند یادگیری مباحث و خود آموز شدن متن، جنبه های دیگری به لحاظ طراحی آموزشی به متن افزوده شده است. از این رو در آغاز هر فصل اهداف فصل در قالب انتظارات عملکردی نوشته شده است. این سبک هدف نویسی با سبک رایج هدف نویسی در کتاب های آموزشی که صرفاً بر محتوا تأکید می کند تفاوت دارد. در این سبک هدف نویسی، تمرکز و توجه بر روی بیان پیامدهای یادگیری به صورت توانایی در عرصة عمل است. مراد آن است که خوانندة محترمی که عمدتاً بطور خود خوان با محتوای کتاب در هر فصل درگیر می شود و محتوای مورد نظر را فهم و درک می کند علی الاصول در اثر این فهم و درک، قادر به انجام عملی خواهد شد، یعنی افزون بر آن فهم ودرک، توانایی (شایستگی) خاصی را به عنوان کارگزار تربیتی فکور کسب خواهد کرد.

هدف اصلی از مطالعة این اثر هم در واقع همین کسب توانایی است نه یادگیری صرفاً شناختی یا حفظ محتوا. طبق این دیدگاه فراگیری محتوا هدف نیست بلکه محتوا و درک و فهم آن، چالش و درگیری ذهنی با محتوا، وسیله ای برای رسیدن به آن نوع توانایی هاست. زیرا کسب اینگونه توانایی ها- و نه صرفا به خاطر سپردن محتویات بحث های ارائه شده – است که خوانندگان فرهیخته متن حاضر، را به کارگزاران تربیتی فکور تبدیل می کند.

1 نظر در “منتشر می شود: تبیینی از فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران”

  1. سلام
    من دانشجوی رشته تربیت مربی هستم‌از اهواز دنبال نمونه سوالات این کتاب هستم.
    بزودی هم‌از این کتاب امتحان پایان ترم‌دارم.
    لطفا نمونه سوالاتی اگر هس یا نکات مهم این کتاب رو ارسال کنید
    از طرف ۶۰ دانشجو
    خیلی ممنون میشم کمکی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
قالب وردپرس