سبک تربیت

تشویق، عامل بدیهی اما کارآمد در تربیت

روش تربیتی کارآمد، با ایجاد و تقویت سه عنصر «شخصیت»، «حریت» و «تفکر» امکان‌پذیر است؛ یکی از بهترین «عوامل» برای رسیدن به این هدف (روش تربیتی کارآمد) «تشویق» است. برای استفاده از تشویق چهار نکته مهم را در نظر بگیرید:

۱ـ تعریف تشویق در مباحث تربیتی

«ایجاد انگیزه در کودک با استفاده از نیاز به  مقبولیت و مورد توجه قرار گرفتن در او، به هدف نهادینه کردن رفتارهای مطلوب»

۲ـ تفاوت وعده و تشویق

تشویق یعنی عملی از کودک صادر شده و واکنش مثبت مربی به هدف نهادینه شدن رفتار در او را به‌دنبال داشته باشد؛  اما وعده قبل از عمل و به قصد ترغیب کودک برای انجام عمل به کار گرفته می‌شود. بنابراین وعده قبل از عمل انجام می‌شود ولی تشویق بعد از عمل صورت می‌گیرد.

۳ـ چه زمان‌هایی کودک را تشویق کنیم؟

ـ هنگامی که کارهای مهمی دارد و در پاسخ به دعوت‌های جذاب اما بی‌اهمیتِ دوستانش «نه» می‌گوید.

ـ وقتی که در برابر سختی مسئولیتی که پذیرفته است، مقاومت می‌کند و کار را به سرانجام می‌رساند.

ـ زمانی که برای پذیرفتن سخن دیگران، دلیل مطالبه می‌کند.

ـ هنگام مرتکب شدن خطا، اشتباه خود را قبول کرده، معذرت‌خواهی می‌کند و سعی در جبران دارد.

ـ  وقتی که بخواهد کاری انجام بدهد، فکر کند و بهترین راه انتخاب کند.

ـ هنگامی که در پیشبرد کارهایش سعی می‌کند، به‌جای فشار و تحمیل بر خانواده، به صورت منطقی ضرورت آن‌را به اثبات برساند.

۴ـ زیربنای تشویق

یکی ا ز احساسات و نیازهای عمیقی که در انسان وجود دارد، نیاز مقبولیت و مورد توجه واقع شدن است. اگر این نیاز تأمین شود لذتی پدید می‌آورد که کودک تمایل دارد دوباره این احساس را تجربه کند، از این رو کارهایی مثل تشویق می‌تواند مؤثر واقع شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
قالب وردپرس