سبک تربیت

رعایت سه نکته قبل از تنبیه کودک

خلاصه مطلب

  • درک و فهم کودک در دوره‌های مختلف سنی متفاوت است. در یک دوره، از فهم ساده‌ترین مسائل عاجز است و در دوره‌ای دیگر، اشاره‌ها را هم می‌فهمد؛ بنابراین روش بکارگیری مجازات باید متناسب با درک و فهم او باشد.

استفاده از عامل تربیتی «مجازات» بدون رعایت سه نکته آسیب‌زا خواهد بود. این سه نکته را بیاموزیم:

۱ـ مجازات رفتار اختیاری کودک

همان‌گونه که در «تشویق» به حالت‌ها و صفت‌های دراختیار کودک توجه می‌شود، در مجازات نیز ملاک برخورد با کودک، چیزهایی است که در اختیار اوست و می‌تواند با تلاشی که از خود نشان می‌دهد، تغییر قابل ملاحظه‌ای در آن‌ها ایجاد بکند؛ به‌طور مثال برخی از کودکان در حل مسائل نظری توانمند نیستند اما در مقابل استعداد بالایی در حل مسائل فنی دارند.

۲ـ روشن بودن علت مجازات

کودک باید بداند به چه دلیل مجازات می‌شود و این مجازات به کدام کار او تعلق گرفته است، در غیر این صورت، کار مربی را ظلم قلمداد می‌کند و مجازات اثرگذار نخواهد بود.

۳ـ به‌اندازه و به‌هنگام بودن مجازات

مجازات باید با کودک و کار او تناسب داشته باشد. حفظ این تناسب نشان خواهد داد که در هر موقعیت کدام‌یک از شکل‌های مجازات کاربرد دارد. معیارهای تناسب:

الف) درک و فهم کودک

درک و فهم کودک در دوره‌های مختلف سنی متفاوت است. در یک دوره، از فهم ساده‌ترین مسائل عاجز است و در دوره‌ای دیگر، اشاره‌ها را هم می‌فهمد؛ بنابراین روش بکارگیری مجازات باید متناسب با درک و فهم او باشد. آنجا که کودک از درک مسائل پیچیده ناتوان است، مجازات باید به‌صورت مستقیم و شفاف باشد، ولی در شرایطی که کودک اشاره‌ها را می‌فهمد، می‌توان از روش‌های غیر مستقیم مثل کنایه استفاده کرد.

ب) میزان زشتی عمل کودک

از این نظر مجازات مثل تشویق است، یعنی شدت و درجه مجازات باید متناسب با زشتی عملی باشد که از کودک سر می‌زند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
قالب وردپرس